Sprzątanie świata 2017

„Sprzątanie świata 2017”

Tegoroczna akcja „Sprzątania świata” miała miejsce dnia 29.09.2017r. Zorganizowana została wspólnie z Nadleśnictwem Łomża.

W tym roku do akcji zaprosiliśmy młodzież z Publicznego Gimnazjum nr 8 w Łomży oraz dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 9 w Łomży. Do pomocy w sprzątnięciu okolicy Narwi przybyła około setka młodych osób wraz z opiekunami.

Po przywitaniu się z opiekunami oraz młodzieżą i dziećmi wyjaśniliśmy zasady akcji oraz reguły bezpieczeństwa po czym rozdaliśmy wszystkim niezbędne akcesoria – każdy otrzymał gumowe rękawiczki i worek na śmieci. Nie zostało nic innego, jak przystąpić do działania! Ruszyliśmy wzdłuż ścieżki rowerowej i naszym planem było podążać nią prosto aż do miejsca, w którym było przygotowane miejsce na rozpalenie ogniska. Pogoda jednak była tak piękna, a dzieci i młodzież pełne energii, że żal było nie zboczyć z trasy i skorzystać z okazji do podziwiania widoków ze szczytu góry. Wspinaczka była nieco powolna i męcząca, ale wysiłek w nią włożony był tego wart. Wszyscy zatrzymaliśmy się na wierzchołku góry i podziwialiśmy piękno Doliny Narwi skąpanej w słońcu i nie odmówiliśmy sobie zrobienia pamiątkowych zdjęć na tle zapierających dech w piersiach widoków. Szybko jednak przypomnieliśmy sobie cel naszej wędrówki i ponownie przystąpiliśmy do działania – tym razem już w szybkim tempie zeszliśmy z góry i niemal od razu zabraliśmy się do pracy. A było co robić! Pomimo iż odcinek jest prosty obfituje w wysoką trawę i zakrzaczenia skrywające mnóstwo śmieci. Niestety jako popularne miejsce spacerów, wycieczek rowerowych oraz połowu ryb, roślinność skrywała cała masę niechcianych pozostałości po osobach nie dbających o środowisko naturalne. Całe szczęście, że mieliśmy zapalonych do pracy pomocników. Młodzież i dzieci przeważnie zbierały mniejsze śmieci do worków – szczególną aktywnością i zapałem wyróżniali się przede wszystkim najmłodsi uczestnicy akcji, nie mówiąc o chłopcach z tej grupy, którzy przeszli samych siebie. Młodzi panowie znaleźli m.in. starą oponę, kanapę samochodowa i zlew, które dumnie ustawili obok worków pełnych odpadów, zebranych przez pozostałych uczestników akcji. W sumie udało nam się zebrać około 3 metrów śmieci. Po ustawieniu worków i odpadów do wywiezienia, nadszedł czas na najprzyjemniejszą część całej imprezy. Wszyscy ochoczo udaliśmy się na miejsce z przygotowanym wcześniej ogniskiem, gdzie już wesoło płonął ogień. Rozdaliśmy przygotowane kijki i rozpoczęliśmy pieczenie kiełbasek, opiekania bułeczek i słodkich pianek nad ogniem, no i oczywiście do ich konsumpcji. Gdy już wszyscy się posilili i wymienili wrażenia, wręczyliśmy uczestnikom zabawy drobne upominki w ramach podziękowania za wzięcie udziału w akcji – dzieci otrzymały od nas piórniki, natomiast młodzież z gimnazjum, notesy.

Dziękujemy bardzo za zaangażowanie zarówno uczniom jak i nauczycielom biorącym udział w akcji. Mam nadzieję, że za rok śmieci będzie mniej!